czwartek, 31 stycznia 2013

SESJA 29: NOWE MYŚLI Z AUTOMATU


KRÓTKA POWTÓRKA
Nie każdy musi być prawnikiem czy lekarzem i to nie czyni nas paskudnymi małpami! Pamiętasz? To nie zdarzenia i fakty sprawiają nam ból, ale to, co na ich temat myślimy. Znowu kłania się nam alfabet ABCDE. Może zanim przeczytasz dzisiejszą sesję, spróbuj sobie go powtórzyć? Czy każdą z liter znasz na wylot i możesz recytować je obudzony w środku nocy? I co ważniejsze, kiedy dopadają Cię negatywne emocje, czy sięgasz po ten krótki alfabet? Jeśli nie, to czas spróbować!

DZISIEJSZA SESJA
Rozpoznawanie automatycznych myśli to ważny krok, by poprawić swoje samopoczucie i lepiej radzić sobie z problemami. Automatyczne myśli to te, które przychodzą nam do głowy spontanicznie w ciągu dnia i są kluczem do zrozumienia reakcji emocjonalnych. Mogą mieć postać zarówno słów, jak i obrazów czy wspomnień. W uświadomieniu ich sprzyja trening uważności dotyczący tego, co dzieje się w naszym umyśle. Bardzo często dzieje się tak, że pod pierwszą myślą, kryją się inne ważne, przekonania osoby na temat siebie, świata, innych ludzi.

W dzisiejszej sesji zaprezentujemy pytania pomocne w odszukiwaniu dodatkowych przekonań, które pomogą pełniej rozumieć swoje emocje.
Sięgnijmy do przykładu:
Marysia to studentka studiów doktoranckich z historii. Znajduje się właśnie w sali wykładowej i wsłuchuje się w prelekcję koleżanki z roku. Za chwilę sama stanie przed audytorium, którego teraz jest częścią i zaprezentuje swój referat dotyczący powstania styczniowego. W pewnym momencie czuje jakby zalewała ją fala smutku, co nie jest dla niej zrozumiałe. Następnego dnia w czasie sesji terapeutycznej wraz z psychoterapeutką podejmuje rozmowę o swoich odczuciach:


T: Co przyszło Ci do głowy zanim zaczęłaś się tak czuć?
M: Pomyślałam sobie: Jak ja wypadnę? Czy poradzę sobie?
T: Jakich obawiałaś się konsekwencji?
M: Pomyślałam, że nigdy nie będę tak swobodna przemawiając jak moja koleżanka. Ona jest zwyczajnie lepsza ode mnie.
T: Jeśli to prawda, co to mówiłoby o tobie?
M: Jestem po prostu beznadziejna w tym co robię. Nie umiem osiągnąć zawodowo żadnego sukcesu.
T: Co to mówi o twoim życiu, twojej przyszłości?
M: Nie zrobię na pewno żadnej kariery naukowej. Skończę w jakimś archiwum przerzucając papiery za marne grosze.
T: Jeśli to prawda, co może się zdarzyć najgorszego?
M: Będę sfrustrowaną życiem histeryczką. No i pewnie wszyscy ludzie będą trzymać się ode mnie z daleka, bo będą mieć mnie dosyć. Zatem nie dość, że będę mieć beznadziejną pracę, to będę też bardzo samotna…
T: Jakie wspomnienia czy obrazy przychodzą Ci na myśl w tej sytuacji?
M: Przypomniało mi się jak w liceum koleżanka z klasy wyrwała mi notatnik i przeczytała całej klasie mój wiersz. Wszyscy kładli się na ławkach ze śmiechu. A ja się rozpłakałam, wybiegłam z sali i przez kilka dni nie pojawiłam się w szkole.

Zauważmy jak postawienie kilku, tak naprawdę prostych pytań, pomogło Marysi dotrzeć do nowych, uaktywnionych w danej sytuacji przekonań. Nowo odkryte myśli stanowią istotny materiał do pracy nad zmianą destrukcyjnych przekonań.

ZADANIE DOMOWE
Za pomocą prezentowanych pytań przeanalizuj wybraną sytuację z ostatniego tygodnia, kiedy doświadczyłeś jakiejś nieprzyjemnej emocji. Jakie dodatkowe przekonania o sobie, o świecie i o innych ludziach odkrywasz stosując dodatkowe pytania?

(źródło: Umysł ponad nastrojem. Dennis Greenberger, Christine A. Padeski)