poniedziałek, 21 stycznia 2013

SESJA 26: MODEL DEPRESJI BECKA

KRÓTKA POWTÓRKA:
Wstyd towarzyszy nam niemal każdego dnia - w mniejszej lub większej dawce. Wstydzimy się czegoś i przed kimś, wstydzimy się rumieniąc lub bladnąc. W ciągu ostatnich sesji mieliśmy okazję wstyd rozpracować. Nie zapominajmy jednak o naszym alfabecie, który będziemy przywoływali do końca świata i... oczywiście dłużej. A to tylko wydarzenie, które o niczym nie przesądza. To jak się czujemy (C) wynika z naszych błędnych przekonań (B) o wydarzeniu. Możemy temu zaradzić podejmując dysputę (D) z nieracjonalnymi myślami, by wypracować efektywne sposoby działania (E).

DZISIEJSZA SESJA
Na dziś model depresji Becka. Wspominaliśmy już wielokrotnie o fundamentalnej roli odkryć tego amerykańskiego psychiatry dla terapii poznawczo-behawioralnych. Dziś za pomocą schematu zobrazujemy to, z czym wielu z nas miało okazję (lub mieć ją będzie) się zmierzyć. Rozumiejąc ów mechanizm znacznie łatwiej poradzić sobie w sytuacji kryzysowej.


Wczesne doświadczenia dają podwaliny nieracjonalnym założeniom i przekonaniom człowieka.

  • "Jestem niechciany"
  • "Inni są bardziej wartościowi niż ja"
  • "Może jeśli się będę bardzo starał, inni obdarzą mnie miłością i szacunkiem"


Istotne wydarzenie uaktywnia uśpione przekonania

  • Np. Uwaga kobiety skupia się na dziecku, przez co jej partner czuje się wykluczony.


Negatywne przekonania uruchamiają ciąg negatywnych myśli automatycznych.

  • "Jestem do niczego"
  • "Ona jest na mnie zła"
  • "Wyleją mnie z pracy"
  • "Przeszkadzam wszystkim"
  • "Nikt nie chce mnie poznać"
  • "Przyjaciele mają ważniejsze sprawy niż moja"
  • "Wszystko się wali"


Wypaczony proces myślowy uaktywnia fizyczne symptomy depresji.
Symptomy poznawcze:

  • jeszcze większa liczba negatywnych przekonań na swój temat
  • słabsza koncentracja

Symptomy emocjonalne:

  • obniżony nastrój
  • szybka irytacja
  • poczucie winy

Symptomy fizyczne:

  • senność
  • rozleniwienie
  • zajadanie żalu

(za: dr S. Briers, "Pokonaj depresję, stres i lęk", Warszawa 2011)

ZADANIE DOMOWE:
Z uwagą przeanalizuj swoje natrętne myśli automatyczne (czy takie czasem miewasz?). Spróbuj bacznie im się przyjrzeć, by w chwili gorszego samopoczucia móc w porę je zidentyfikować. W jaki sposób wpływają na Twoje życie schematy myślowe, które nabyłeś w dzieciństwie? Jak chciałbyś postępować (i odczuwać) jako świadoma tego mechanizmu osoba?