poniedziałek, 14 stycznia 2013

SESJA 24: CHWILECZKĘ, JA TYLKO PYTAM!

KRÓTKA POWTÓRKA
Potrafimy swobodnie korzystać z formularza ABCDE, wiemy co nieco o genezie naszych emocji, umiemy radzić sobie z lękami (przed lękami) i mamy świadomość procesu zmiany. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo niewłaściwa komunikacja może zaszkodzić naszym relacjom z otoczeniem - oraz że "czytanie w cudzych myślach" to jeden z najczęstszych błędów. Ostatnio mówiliśmy o wstydzie, w czwartek tematu ciąg dalszy. Dziś tylko pytamy.

DZISIEJSZA SESJA
Albert Eistein stwierdził, że "ważne, aby nigdy nie przestawać pytać". Takie słowa w ustach rewolucjonisty nauki brzmią wiarygodnie. Postanowiliśmy dziś niczego nie opisywać, nie udzielać porad, nie serwować przykładów z życia. Chcemy jedynie, abyś odpowiedział sobie na poniższe pytania:

  • Czy jestem szczęśliwy?
  • Jak wyglądałoby moje życie, gdybym pewnego ranka obudził się, a wszystkie moje najskrytsze marzenia byłyby spełnione?
  • Czy jest coś, co robię, by to się jednak nie stało?
  • W jakim stopniu jestem optymistą?
  • Jak wyrażam swoją kreatywność i co w tym kierunku robię?
  • Co szczególnie chciałem robić lub kim być w dzieciństwie?
  • Czy wiem, czego naprawdę pragnę?
  • Czy żyję w zgodzie z moimi podstawowymi wartościami?
  • Czy mój tryb życia pozwala mi na realizowanie innych rzeczy, których pragnę?
  • Czy czuję związek z innymi ludźmi i sens życia?
  • Czy mam poczucie sensu i celu w życiu, a to, kim jestem i co robię, ma znaczenie? Czy potrafię to wyrazić słowami?
  • Czy w moim życiu jest wystarczająca ilość przygody i ryzyka?
  • Jakie zazwyczaj mam nastawienie, gdy staję przed wyzwaniami?
  • Czy zdarzyło się, że jakieś poważne ograniczenia powstrzymały mnie przed realizacją zamierzeń na moich własnych warunkach?
  • Czy zbyt łatwo rezygnuję?
  • Czego najbardziej się boję i dlaczego?
  • Czy dochodzę do pewnego punktu w życiu i czuję, że stamtąd mogę iść dalej tylko po to, by odkryć kolejną przeszkodę na swojej drodze? Opisz dokładnie jak to się dzieje, że ta prawidłowość się powtarza. Gdyby było to tematem filmu lub piosenki, jak zatytułowane byłyby te utwory?
  • Co najbardziej frustruje mnie w codziennym życiu?
  • Co najbardziej liczy się dla mnie w codziennym życiu?

(za A. Thomas, 1000 najważniejszych pytań, które powinieneś sobie zadać, aby życie zaczęło układać się po twojej myśli, Warszawa 2008, s. 26)

ZADANIE DOMOWE
Poświęć chwilę każdemu z tych pytań. Pozwól, by dojrzewała w tobie odpowiedź na nie. Daj sobie kilka dni (najlepiej do czwartkowej sesji). Nie śpiesz się. Odpowiedzi zapisuj na kartce. Postaraj się nie pominąć żadnego pytania. Jak radzi ich autorka, Alyss Thomas: "Spróbuj sprawić, aby nie miały one wpływu na twoje życie, a przekonasz się, że to niemożliwe":)